|

FOTO: 50 de ani de la ACCIDENTUL AVIATIC în urma căruia 31 de oameni şi-au pierdut viaţa. Povestea zborului cu aripi frânte lângă dealul „Cetate”

epava avion ILBVinerea neagră pentru pasagerii zborului Tarom YR-ILB. Pe 9 octombrie se împlinesc 50 de ani de la tragedia petrecută la Cugir, în urma căreia 31 de oameni şi-au pierdut viaţa. În 1964, un avion de linie care mergea de la Timișoara-București s-a prăbușit la aproximativ doi kilometri sud de orașul Cugir.

La 9 octombrie 1964, ora 20.26, zborul TAROM YR-ILB Timișoara-București s-a prăbușit în zona de sud a dealului numit „Cetate”, aproape de locul cunoscut de localnici ca „Pârâul Țiganului”.

Avionul a decolat de pe Aeroportul Internațional „Traian Vuia” Timișoara la ora 19.55 în direcția Aeroportului Băneasa-București. Acea zi de 9 octombrie 1964 a picat într-o vineri, vremea era neprielnică unui zbor, iar în zona orașului Cugir erau semnalate ploi însoțite de fenomene extreme, tunete și fulgere, care au fost anunţate şi pilotului, de controlul de zbor de pe aerodromul de la Deva la ora 20.10.

Avionul a dispărut de pe radarul aerodromului Deva la ora 20.25. Aeronova s-a prăbușit în zona orașului Cugir, de la o distanță de aproximativ 3.300 de metri până la pământ.

La bord se aflau un număr total de 31 de pasageri, printre care şi cei 4 membri ai echipajului.

epava avion IL cugir 1964Potrivit anchetei desfășurată a doua zi după producerea accidentului de către comisiile reunite ale Ministerului Forțelor Armate-Departamentul General al Aviației Civile și a companiei aeriene, cauza princială a producerii catastrofei a fost o eroarea pilotului aeronavei Nicolae Matei.

Acesta a îndreptat avionul spre zona înțesată de turbulențe atmosferice, deși a fost prevenit de către controlul de zbor de pe aerodromul din Deva de existența și poziția zonei în cauză.

Echipajul aflat la bord în aceea seară era unul experimentat, atât pilotul Nicolae Matei (32 ani) și copilotul Aurelian Iliuță (29 ani) aveau la activ mii de ore de zbor.

De ce pilotul nu a evitat zona în cauză, chiar dacă a fost prevenit, motivul care a stat la baza acesei decizii, sunt doar două întrebări la care nu vom ști niciodată răspunsul.

Avionul care s-a spulberat în zona orașului Cugir era de tipul Ilyusin – 14 (IL-14), de proveniență rusească fabricat în anul 1953. Intrase în serviciul TAROM în anul 1956.

În anul producerii accidentului avionul efectuase 594 de ore de zbor. Cu un an înainte de producerea catastrofei aeriene, același tip de avion a fost implicat într-un alt accident aviatic. S-a întâmplat în data de 16 iunie 1963 în apropierea localității maghiare Bekessamson-Ungaria, atunci şi-au pierdut viața un număr de 34 de pasageri. Accidentul s-a produs din cauza unei probleme tehnice la sistemul de alimentare al avionului.

Potrivit site Aviation-Safety Network în 78 de accidente aviatice în care au fost implicate avioane IL-14 și-au pierdut viața un număr de 878 de pasageri.

Semne mari de întrebare

avion cugirChiar dacă au trecut 50 de ani de la nefericitul eveniment, sunt încă întrebări fără răspuns.

Raportul oficial al anchetei îl face vinovat pe pilotul aeronavei, Nicoale Matei. Dar același raport scoate la iveală o altă cauză a accidentului, care este omisă și nu este amintită în concluziile anchetatorilor. Cu cinci zile înainte de ziua dedicată zborului, în carnetele cu fișe de control și din jurnalul de bord s-au semnalat Serviciului de Întreținere și Pregătirea Avioanelor pentru zbor defecte ca”indicații mai mari ale UPRN -1″și „frâne slabe”.

În raport apare greutatea avionului cea a avionului de tip IL-14 P german, care era mai ușor în greutate cu 260 de kg decât avionul în cauză. De asemenea, se menţionază că echipajul nu a folosit centurile de siguranță, iar acestea trebuiau sa fie folosite în caz de furtună.

Un alt aspect precizat este neatenția reprezentanţilor Aeroportului Timișoara, care nu au verificat împreună cu echipajul condiţiile de zbor.

În ceea ce priveşte numărul de pasageri, la bord a fost un pasager în plus.

Echipajul a primit buletinul metereologic eronat, iar în realitate vremea nu era prielnică zborului din cauza vijeliei și a descărcărilor electrice care au afectat în cele din urmă cursa. La centrul Băneasa, aparatura era veche.

Din cauza condiţiilor meteo. avionul trebuia reținut la sol prin interzicerea decolării de către reprezentanții Aeroportului Timișoara, inclusiv de către comandantul  Marin Marinescu, care nu se consultase cu colegii săi de pe Aeroportul Băneasa.

Specialiştii spun că accidentele aviatice nu au niciodată o singură cauză şi rămân deseori multe necunoscute. Răspunsurile la multe dintre aceste întrebări nu vor mai fi aflate, poate, niciodată.

Citeşte AICI mai multe detalii despre tragedia aviatică, din documente de arhivă.

Sorin GIURCA

URL scurt: http://cugir.alba24.ro/?p=153632



Publicat de pe 9 Oct 2014. Publicat in EVENIMENT, SOCIAL. Poti urmari orice raspuns la acest articol prin RSS 2.0.

2 comentarii pentru “FOTO: 50 de ani de la ACCIDENTUL AVIATIC în urma căruia 31 de oameni şi-au pierdut viaţa. Povestea zborului cu aripi frânte lângă dealul „Cetate””

  1. Alikianos Shenghen

    Da. In acea seara eram la scoala (liceu) la ultima ora de curs din acea zi. Straniu e ca avionul venea spre Cugir dinspre Vinerea. Parca voia sa se intoarca la Timisoara. ???????????????????????? Procurorul de al Orastie care conducea ancheta nu s-a jenat sa se incalte cu pantofii pilotului. Nu a fost singurul furt din bagajele pasagerilor acelui avion.

  2. Alikianos Shenghen

    E drept ca avionul a inceput sa se dezmembreze inca din aer, inainte sa cada?

Lasa un raspuns

Publicitate


Publicitate

Publicitate

Publicitate

Publicitate

Publicitate

Publicitate

Publicitate

Publicitate

Publicitate

www.AutoPieseonline24.RO

Publicitate

Publicitate



Publicitate

Publicitate

 

Publicitate

Comentate recent

  • gajjy: in cugir toti copii sunt rockeri ,drogati .Doar trupe rock .muzica de bolunzi si dau boxelele alea la maxim de...
  • GigiKent: Cu acest prilej a fost eliminata inca din fașă marea evaziune. 20 de cutii de bere.
  • Nicu: vreau si eu unu
  • daniel: foarte fain ..cel mai frumos festival din istoria lumii,.Ploaia cugireana .concerte cu drogati ,bere cu apa...
  • taraban: un festival mai prost organizat ca ploaia cugireana. nu am vazut niciodata ..aceeasi prosti invitati de ani...